Uutiset

Lapin matkailun työpaikat kiinnostavat Australiassakin

House of Lapland toteutti yhdessä Lapin TE-palveluiden kanssa markkinointikampanjan kuudessa Euroopan maassa heinä-syyskuussa. Espanjassa, Portugalissa, Romaniassa, Kreikassa, Italiassa ja Kroatiassa toteutettujen Facebook- ja Instagram-mainosten tavoittavuus nousi yhteensä 2,4 miljoonaan henkilöön.

Lisäksi kansainvälisen tiedotteiden avulla kampanja sai näkyvyyttä Euroopan, kuten suuren espanjalaisen matkailulehti Viajarin verkkosivujen, lisäksi muun muassa Australiassa ja Etelä-Afrikassa.

”Markkinointi, jossa yhdistetään mediaviestintä, sosiaalisen median kampanjointi ja oikeat työpaikat on tehokas työkalu uuden työvoiman houkutteluun. Osoituksena Lapin kiinnostavuudesta on myös kampanjan saama mediahuomio ympäri maailmaa”, House of Laplandin toimitusjohtaja Sanna Tarssanen sanoo.

Kampanja kohdistettiin House of Laplandin aiemmin tänä vuonna teettämän tutkimuksen perusteella potentiaalisille Lappiin muuttajille, joille alue oli jo ennestään tuttu. Kampanjan ensimmäisessä vaiheessa kävijät ohjattiin lapland.fi-sivuston Live & Work -osion artikkeleihin, kuten ”Top Eight Reasons to Work in Lapland for the Winter”. Artikkeleissa olleista linkeistä noin 4 000 kävijää löysi tiensä Lapin alueen avoimiin työpaikkoihin Opteamin, TE-palveluiden ja Lapland Staffin sivustoille.

Kampanjan toisessa vaiheessa aiemmin sisältöjä lukeneille markkinoitiin suoraan EURES-verkoston järjestämää virtuaalista Work in Lapland -tapahtumaa, johon kampanjan kautta saapui yli 7500 kävijää. Yhteensä Work in Lapland -tapahtumassa oli 1 700 rekisteröitynyttä työnhakijaa tavoittelemassa 480 työtehtävää.

Kampanjalla tähdättiin työnhakijoiden ja työpaikkojen yhteen saattamiseen. Yhteistyön taustalla oli jopa akuutiksi muodostunut työvoimapula Lapin kovimman matkailusesongin aikaan. Matkailualan lisäksi työvoimaa tarvitaan tulevaisuudessa myös muille aloille: Syksyn pk-yritysbarometrin mukaan lappilaisilla yrityksillä on maan korkeimmat suhdanneodotukset, mutta työvoiman saatavuus nähdään pahimpana esteenä kasvulle ja kehittämiselle.

“Työvoimapula on kasvava haaste Lapissa monilla toimialoilla. Työvoimaa pitää nyt ja jatkossakin löytää Lappiin paitsi Suomesta, mutta myös muualta maailmalta. Työttömyys on vähentynyt vauhdilla ja työvoimaa on Lapissa siirtynyt eläkkeelle, joten uusien työtekijätarpeiden täyttämiseen tarvitaan uusia tulevia lappilaisia. Yhteistyötä tarvitaan alueen markkinoinnissa sekä rekrytointien toteuttamisessa. House of Laplandin tekemä markkinointi kytkettynä kansainväliseen rekrytointitapahtumaan toi Lapin työmahdollisuudet tuhansien potentiaalisten työhakijoiden tietoisuuteen”, sanoo Lapin TE-palveluiden palvelujohtaja Kaija Kukkola.

Syksyn aikana House of Lapland toteuttaa vielä sesonkityöpaikkojen markkinointia kotimaassa. Jatkossa markkinoinnin piiriin nostetaan myös muita toimialoja sekä kerrotaan yrittämisen mahdollisuuksista Lapissa.

LEVIN SANOMAT

+358 50 4107785
toimitus@levinsanomat.fi